سه شنبه ٣٠ شهريور ١٤٠٠
مقام معظم رهبری می فرمایند:((امروز در كشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت براى خدمت كردن به مردم است.))
فناوری اطلاعات بیمارستان

معرفی واحد:

 

واحد فناوري اطلاعات بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد داراي فعالیت­های تخصصی در زمینه­های نرم افزار - سخت افزار و شبکه می­باشد. ارائه خدمات سلامت با استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در بالاترین سطح و کیفیت در کشور قرار خواهد گرفت و برنامه ریزان سلامت در استان از کلیه پتانسیل­های فناوری اطلاعات برای اجرای فرآیندهای مدیریتی، پشتیبانی و خدماتی استفاده کرده و بیشترین استفاده را از تاثیرات فناوری اطلاعات در کاهش هزینه­ها، افزایش بهره­وری و ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات خواهند نمود. سلامت الکترونیک و استفاده از آن در ارائه خدمات به بهترین شکل فرهنگ سازی شده و مردم و مسئولین سلامت بهترین نگرش را نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه سلامت خواهند داشت.


 

ساختار و فضای فیزیکی:


این واحد دارای دو دپارتمان اداری و مرکز سرور می­باشد:

اتاق اداری و واحد تعمیرات، واقع در ساختمان بیمارستان، طبقه همکف، واحد فناوری اطلاعات

مرکز سرور: واقع در ساختمان بیمارستان، زیرزمین می­ باشد.


معرفی پرسنل واحد:


شادی شاه نظر: کارشناس مسئول واحد فناوری اطلاعات بیمارستان

عزیز حقیقت جو: کارشناس واحد فناوری اطلاعات بیمارستان


ارائه خدمات مورد نياز:


ارائه خدمات در واحدهاي تابعه در زمينه مهندسي نرم افزار و سخت افزار رايانه­ اي و مطالعه و بررسي مستمر براي شناسايي نيازهاي حوزه، طراحي و اجراي نظام­هاي اطلاعات مديريت با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهاي مناسب، بررسي و ارزشيابي عملكرد نظام­هاي رايانه­اي موجود و طراحي و اجراء روش­ها و مراقبت و نظارت بر اجراي برنامه­ هاي رايانه­ اي.

هماهنگ كردن برنامه ­هاي واحد تحت سرپرستي به خط مشي سازمان مربوط

− مطالعه و ارزيابي پيشرفت­هاي حاصله در زمينه فناوري سخت افزار و نرم افزار به منظور ارتقاي سطح كارايي واحد مربوط

− بررسي و تاييد تقاضاهاي رسيده از نقطه نظر فني و امكانات موجود براي ارائه خدمات مربوط

− اظهارنظر در مورد سيستم­هاي طراحي شده با امكانات سخت افزاري و نرم افزاري موجود

− پيش بيني احتياجات واحد سازماني در زمینه تجهيزات و تسهيلات مورد نياز و اقدام در جهت تامين آنها

− اجرا و بكارگيري آخرين يافته­ هاي فناوري اطلاعات به منظور ارتقاي توانمندي واحد مربوطه

− نظارت بر كاربرد مناسب فناوري اطلاعات در واحد مربوطه به منظور بهره­ وري سيستم

− پيش بيني آموزش­هاي لازم درخصوص فناوري اطلاعات و برنامه ريزي مشخص در اين زمينه به منظور ارتقاي توان تخصصي كاركنان واحد مربوط

− برنامه ريزي لازم درخصوص نگهداري و استفاده بهينه از امكانات

− مطالعه و اظهار نظر درخصوص طراحي و پياده سازي سيستم­هاي كاربردي

− اظهارنظر درخصوص نوآوري­ها و طراحي­هاي جديد فناوري اطلاعات

− تهيه گزارشات مورد نياز براي مقام بالاتر

− انجام سايرامور مربوط

 

وظايف، اختيارات و مسئوليت­ها:


تهیه و بروز نگهداشتن، شناسنامه تجهیزات رایانه ای.

ارسال گزارش فعالیتی انجام شده(سخت افزار، نرم افزار، شبکه و ...) به مدیریت واحد فناوری اطلاعات در قالب فرم­های تدوین شده.

هماهنگی مسئول واحد در رابطه با خرید سخت افزار و یا نرم افزار با هماهنگی حوزه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات در زمینه تهیه مشخصات و اظهارنظر فنی.

اعلام نیاز آموزشی به مدیریت.

بررسی فنی قطعات، گارانتی ­های ارائه شده و مطابقت با لیست تهیه شده و فاکتور تایید شده.

نصب سیستم عامل­ها و نرم افزار­های جانبی بر روی رایانه­های موجود در بیمارستان.

تشخیص عیوب سخت افزاری سیستم­ها و رفع عیب تجهزات در حد آموزش­های داده شده.

نگهداری صحیح از کلیه تجهیزات شبکه اعم از Active  و Passive بر اساس استانداردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

آگاهی کامل از کاربر و نحوه ­ی عملکرد نرم افزاری

مطلع بودن از هرگونه تغییر و تحول نرم افزاری

تایید اتمام کار پروژه­ ها یا فاکتورهای نرم افزاری

شناسایی  Errorهای سیستم جهت اتصال اینترنت

همکاری با مدیریت بیمارستان جهت بهتر شدن شرایط نرم افزاری

نظارت بر آموزش­های ارائه شده از طرف شرکت پیمانکار و گزارش اشکال­های احتمالی به مسئول پروژه

نظارت بر فعالیت­های شرکت پیمانکار در زمان سرویس های دوره­ای و تحویل گرفتن قطعات

پیگیری و رفع اشکالات مربوط بهتر نرم افزار HIS  

تهیه انواع گزارشات از HIS

نظارت و پیگیری تکمیل اطلاعات در سامانه های آواب و HSE

حفظ، نگهداري، پشتيباني و عيب­يابي از نقطه ابتدايي تا انتهايي شبكه موجود

عيب­يابي و رفع مشكل شبكه‌اي كليه سيستم­ هاي كامپيوتري موجود در مركز مربوطه IP و كارت شبكه و ...

تهیه نام کاربری و کلمه عبور برای تمامی پرسنل برای کار با برنامه HIS

نگهداري صحيح از كليه تجهيزات شبكه بر اساس استانداردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

فعال سازی و اتصال کلیه کامپیوترها و سرویس دهنده شبکه

نصب و راه اندازی برق اضطراری مخصوص (UPS) و تجهیز اتاق  Server

نگهداشت سرورها از قبیل: آنتی ویروس و HIS و ...

ایجاد بستر ارتباطی (کابل کشی شبکه) و نصب سوئیچ­ ها و کیستون های ایستگاههای شبکه

تعريف شناسه و رمز پزشکان، كاربران و اصلاح اطلاعات آنها در سیستم HIS

كارهاي مربوط به راه اندازي شبكه­ هاي داخلي بيمارستان و گسترش آنها، شبكه بيروني (ارتباط با دانشگاه و مراكز ديگر )و همچنين پشتيباني از شبكه موجود

بررسي و برقراري امنيت شبكه

برقراری ارتباط فیبر نوری اتاق سرور با سایر ساختمان های مجتمع

 

آخرین دستورالعمل، آیین نامه ها و بخشنامه­ هاي خاص این بخش:

 

رعایت خط ­مشی­ های موجود در واحد فناوری اطلاعات طبق استانداردهای اعتباربخشی.

کلیه بیمارستان­ها موظفند نسبت به ارسال پرونده الکترونیکی بیماران بستری، حداکثر 24 ساعت بعد از ترخیص، به سپاس (سامانه پرونده های الکترونیکی) اقدام نمایند. در این خصوص دریافت و ثبت شناسه تراکنش و شناسه پرونده الکترونیکی سلامت صادره از سپاس، برای داده­ های هر فرد توسط بیمارستان الزامیست.

حداکثر تا پایان خرداد ماه 1393، کلیه بیمارستان های فاقد HIS مجهز به سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد تایید وزارت بهداشت (دارای گواهینامه مطابقت با استاندارد های سپاس) باشد.

کلیه بیمارستانها می­ بایست از HIS دارای گواهینامه مطابقت با استانداردهای سپاس استفاده نمایند.

کلیه بیمارستان­ها، ملزم به ثبت الکترنیکی شناسه ملی بیماران هنگام پذیرش می ­باشند. در موارد اورژانسی و در زمانی که ثبت الکترونیکی شناسه ملی منجر به تاخیر در ارائه ی خدمات سلامت به فرد می ­گردد می­بایست فرآیند ثبت شناسه ملی، بعد ازارائه خدمت اورژانس و تا قبل از بازگشت یا ترخیص وی از بیمارستان صورت گیرد.

ثبت تشخیص نهایی در HIS برای بیماران بستری تا قبل از ارسال پرونده به سپاس الزامیست.

دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد.

اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت.

نصب و راه اندازی سیستم امنیتی padvishبر روی کلیه سیستم­ها.

مسدود کردن دسترسی کامپیوترها به اینترنت.

رعایت الزامات امنیتی.

 

تهیه پشتیبان:


نسخه پشتیبان سیستم توسط مسئول واحد فناوری اطلاعات در فواصل زمانی معینی تهیه می­ شود.