اهداف واحد:
1. افزایش دسترسی مردم به واحدهای بهداشتی درمانی استاندارد شده
2. افزایش بهرهمندی مردم از مدیریت جامع خدمات سلامت
3. اجرای برنامه پزشک خانواده و افزایش سطح سلامت و آگاهی مردم
4. افزایش مراقبت تحت پوشش در قالب پرونده سلامت
5. اجرای طرح تحول نظام سلامت در راستای ارتقاء شاخص سلامت شهرستان
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس مسئول گسترش:
6. تعیین پراکندگی جغرافیائی واحدهای بهداشتی بهداشتی در منطقه و نمایش آن در نقشه
7. بررسی و تطبیق شرایط جغرافیایی و جمعیتی منطقه با امکانات فنی و پوشش واحدهای بهداشتی و پیشنهاد اصلاح طرحهای گسترش یا تبدیل واحدها و تعداد پرسنل لازم
8. اعلام اولویت بندی استخدام نیروهای مورد نیاز
9. بررسی و تطبیق نیروی انسانی منظور شده برای واحدها و پیشنهاداصلاح تشکیلات آن
10. تامین و توزیع نیروی انسانی
11. تشکیل شناسنامه تجهیزات براساس لیستهای استاندارد
12. پیشنهاد ایجاد ، احداث و استاندارد سازی و یا اجاره فضاهای فیزیکی مورد نیاز به مسئولان ذیربط
13. اخذ مجوز بهورزگیری برای خانه های بهداشت فاقد بهورزدارای پست سازمانی خالی
14. همکاری و هماهنگی لازم با شورای مدیر یا کارشناس آموزش بهورزی شهرستان تبریز جهت بهورزگیری مطابق دفترچه طرح گسترش شبکه های بهداشتی و درمانی
15. نظارت بر اجرای ضوابط گسترش واحدهای بهداشتی ، ادغام خدمات و هماهنگی آنها .
16. تهیه و اجرای پروژه های تحقیقات کاربردی در زمینه های مربوط به نظام بهداشتی در منطقه
17. گزارش تنگناها و نارسائیهای موجود و پیشنهاد راه حل مناسب
18. هماهنگی و همکاری با برنامه های جاری بهداشتی در منطقه
19. تهیه و ابلاغ ضوابط ،استانداردها درباره نظام بهداشتی ،تکنولوژی خدمات بهداشتی
20. پایش فعالیتهای اجرایی مربوط به گسترش شبکه
21. تامین نیروی انسانی و تجهیزات پزشک خانواده
22. همکاری در نظارت و ارزشیابی تیم سلامت
23. نظارت بر برنامه سیاری و اجرای دستورالعمل تیم سلامت
24. نظارت بر فعالیتهای خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی
25. نظارت بر اجرای برنامه سامانه سیب در مراکز تحت پوشش
26. انجام سایر امورات محوله طبق دستور مافوق مطابق مقررات
------------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس پزشک خانواده:
1. انعقاد قرارداد با اعضای تیم سلامت
2. جمع آوری آمار ماهانه عملکرد تیم سلامت
3. بررسی ماهانه عدم حضور، پاس ساعتی و وضعیت بیتوته پزشکان
4. برگزاری جلسات ستاد اجرایی شهرستان و شورای هماهنگی شهرستان
5. برگزاری کمیته های پایش و ارزشیابی، اداری و مالی، دارو، آموزش و پژوهش و...
6. برگزاری منظم جلسات آموزشی پزشکان و ماماها
7. تهیه جدول گانت پزشکان خانواده
8. پایش و ارزشیابی برنامه های جارى
9. مدیریت و پایش برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی
10. اعلام نیاز کسری اعضای تیم سلامت به صورت ماهانه به استان
11. انجام سایر امورات محوله طبق دستور مافوق مطابق مقررات
---------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس تجهیزات پزشکی:
1. سرپرستی و نظارت بر تعمیرات تجهیزات پزشکی
2. رسیدگی به امور مربوط به تجهیزات پزشکی و تهیه برنامههای تعمیراتی و راه اندازی دستگاهها
3. جمعآوری اطلاعات لازم در زمینه نگهداری، تعمیرات و تهیه لوازم ماشینآلات و دستگاههای پزشکی
4. نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی براساس استانداردهای تعیین شده
5. پیگیری جهت رفع مشکلات مربوط به تجهیزات پزشکی
6. نظارت بر تهیه قطعات یدکی و نصب آنها
7. نظارت در بررسی پیشنهادهای ارجاع شده مربوط به استانداردهای وسایل و لوازم دستگاههای پزشکی
8. تهیه دستورالعمل و آموزش به کارکنان واحدها درخصوص نحوه کار با دستگاهها
9. نظارت بر نحوه انجام کالیبراسیون دستگاهها
10. نیاز سنجی مراکز تحت پوشش
11. جمع بندی ، تحلیل و بررسی نیازهای شهرستان و درخواست خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز
12. انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق
-----------------------------------------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس نیروهای شرکتی:
1. انجام امورات مربوط به نیروهای شرکتی
2. بررسی ماهانه عدم حضور، پاس ساعتی، مرخصی و ماموریت نیروهای شرکتی
3. تکمیل فرم کارکرد نیروهای شرکتی و ارسال آن به استان جهت پرداخت حقوق و مزایا
4. انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق
-----------------------------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس آمار:
1. تدوین برنامه تفصیلی واحد آمار
2. جمع آوری و استخراج آمار جمعیتی: جمع آوری و کنترل آمار جمعیت به تفکیک گروه های سنی شهری، روستایی، تیم سیار شهرستان و ورود
اطلاعات به نرم افزار Excel، جمع بندی و استخراج آمار جمعیتی شهرستان
3. جمع آوری، کنترل، تبدیل و استخراج آمار و اطلاعات مورد نیاز
4. انجام سرشماری جمعیتی در سطح شهرستان
5. جمع آوری ، کنترل ، تبدیل و استخراج آمار و اطلاعات مورد نیاز
6. طبقه بندی ، تجزیه و تحلیل و تفسیر آمار و اطلاعات
7. پایش و نظارت مستمر بر اخذ و ارسال آمار و اطلاعات مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت
8. برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با هر یک از برنامه ها
9. شرکت فعال در دوره های آموزشی مرتبط با شغل و پیاده نمودن نتایج آن در انجام وظایف محوله
10. آموزش به همکاران جدید الورود به سیستم (پرسنل طرحی)
11. انجام سایر امور مرتبط با شغل برحسب نظر مقام مافوق و مطابق مقررات
12. سازماندهی، اطلاعات بهداشتی و درمانی براساس استانداردهای مورد عمل
13. انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق
------------------------------------------------------------------------
شرح وظایف کارشناس ثبت و طبقه بندی علل مرگ:
1. تدوین برنامه عملیاتی ثبت و طبقه بندی علل مرگ
2. تحلیل وضعیت علل مرگ در سطح شهرستان
3. جمع آوری آمار مرگ و میر از بیمارستان، شهرداری ها (گورستان ها) ، مراکز خدمات جامع سلامت، خانه های بهداشت و پزشکی قانونی و هماهنگی با اداره ثبت احوال
4. جمع آوری و نظارت بر تکمیل فرم های کالبدشکافی شفاهی برای مرگ در منزل
5. ورود اطلاعات در سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ
6. کنترل اطلاعات وارد شده
7. حذف موارد تکراری و نهایی کردن اطلاعات وارد شده در سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ
8. انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق
فعالیتهای واحد:
1. تنظیم و عقد قرارداد خرید خدمات رادیولوژی ، آزمایشگاه و داروخانههای بخش خصوصی در برنامه پزشک خانواده
2. هماهنگی و همکاری با بسیج جامعه پزشکی در اعزام تیم های سلامت به مناطق محروم
3. تشکیل جلسه ستاد هماهنگی برنامه پزشک خانواده با اداره بیمه سلامت
4. تشکیل جلسات ماهانه با پزشکان خانواده روستایی
5. معرفی پرسنل جدیدالورود به واحدهای ستادی جهت آموزش دوره توجیهی
6. نهایی کردن داده های مرگ سال 95 در سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ
7. ثبت داده های جمع آوری شده 96 در سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ
8. ثبت اطلاعات ساختار شبکه برای کلیه واحدهای تحت پوشش شامل مراکز و پایگاهها و خانه های بهداشت در سامانه سیب
9. ثبت اطلاعات پرسنلی کلیه کارکنان اعم از رسمی ، قراردادی ، شرکتی و ...... در سامانه سیب
10. برکزاری کلاس آموزشی نحوه ثبت اطلاعات و عملکرد در سامانه سیب برای کلیه کارکنان شامل پزشکان ، دندانپزشکان ، کارشناسان ، کاردانان و بهورزان درطی خرداد ماه
11. برگزاری کلاس آموزشی نحوه بلوک بندی مراکز و تقسیم پروندها در مرداد ماه نظارت بر اجرای صحیح بلوک بندی مراکز و رفع مشکلات محیطی کارکنان
12. ارسال عملکرد ماهانه نیروهای شرکتی به معاونت بهداشتی
13. توزیع تجهیزات پزشکی بر اساس نیاز و درخواست واحدهای تحت پوشش
14. تعمییر وسایل و تجهیزات پزشکی ارسالی از مراکز و خانه های بهداشت توسط کارشناس تجهیزات پزشکی
15. ایجاد دو پایگاه سلامت شهری جدید در سطح شهرستان
16. احداث دو باب ساختمان مرکز خدمات جامع سلامت در سطح شهرستان
17. جذب و بکارگیری نیروهای شرکتی از طریق آزمون استخدامی
مسئول واحد: سوران ارمی